slutet.



plockar in de sista dahliorna.
har provat att köpa dahlia-lökar flera gånger tidigare och fått fina blommor men när det kommer till att plocka in lökarna på hösten har jag alltid chansat på att de skulle överleva eftersom vintrarna här i skåne är ganska milda. såklart blev det två vargavintrar även här och lökarna skrumpnade ihop och gav inga mer blommor. så i våras sådde jag en massa frön i en av våra planteringslådor och tänkte att blir det något så blir det och annars är det väl inte meningen att jag ska ha dahlior.
men så fint det blev med massor av blommor och ju mer jag plockar desto mer blommar det. färgskalan går från ljusaste gula och oranga till mörkaste rosa och allt i en salig blandning med faktiskt precis den effekt jag var ute efter. tätt står de också men det verkar inte har påverkat blomningen alls.
så nu får jag väl prova att ta upp dem innan frosten slår till.
som tur är dröjer det ett tag till här nere.

3 kommentarer:

  1. Åh, ska försöka mig på Dahlia för första gången i vår tänker jag. Har köpt hem drivor av blommor från torget, men lyx att plocka in dem från trädgården!

    SvaraRadera
  2. hej vinnaren ;).
    mejlar du mig din adress.
    thank u.
    o grattis!
    //jennifer

    SvaraRadera
  3. Weronica - de är fantastiska och jag kan verkligen rekommendera att fröså, det var så mycket enklare än jag trodde. Så det blir en ny omgång till våren. Tänker mig hela planteringslådan full, denna gången räckte det bara till halva men blev väldigt fint ändå.
    Jennifer - oj oj så glad jag är nu. Jag mejlar dig på direkten!

    SvaraRadera