månadens fyra - K.


så var det dags igen för månadens fyra. tyckte det var bara precis häromdagen jag skrev förra månadens, tiden flyger verkligen iväg. som vanligt är det anna och ulrika som bestämt ett bokstavstema och fyra kategorier och som vanligt är det ett makalöst trevligt initiativ. så här kommer mitt bidrag:

kök - käk - kändis - kärlek

 

k som i kök - för att använda en klyscha gammal som hedenhös så är vårt kök verkligen husets hjärta. det är inte stort men det är här vi hänger mest hela tiden. maken hittar man för det mesta vid spisen, det är han som står för 80% av all matlagning härhemma, mej hittar man med ett glas vin i handen, ivrigt snackande om allt mellan himmel och jord, medan maken hummar instämmande och rör vidare i kastrullerna. sönerna dyker upp med jämna mellanrum, mest för att ta reda på 'vad ska vi äta' och 'när ska vi äta' och däremellan öppnar de kylskåpet 'för jag är så hungrig så jag måste ta något litet nu för det tar ju sååå låååång tid tills vi ska äta'. ja, i köket hittar ni oss. 


k som i käk - en naturlig fortsättning på kök kan man tycka. käk är viktigt och för vissa människor viktigare än för andra. jag är en sådan människa och min man och mina söner också. vi pratar mat, lagar mat, tänker mat och andas mat - nästan i alla fall. för vår del är det just nu lchf-kost som gäller, favoriterna är pizzan med blomkålsbotten - ärligt, den godaste pizza jag ätit - paj med mandelmjöl samt den tomat-avokado-rödlöksallad vi har till typ allt för tillfället. och då äter jag inte ens tomater. just saying. 


k som i kändis. är inte så mycket för kändisar egentligen, men ibland ser man någon som tilltalar en mer än vanligt. och just nu är jag inte så lite starstrucked av robin wright. kan man bli annat efter house of cards? hon är amazing och hur snygg får man vara liksom? att hon dessutom är i min ålder och inte tjugo är också väldigt trevligt. som jag sagt innan, det är jäkligt långt till 2015 och säsong 3.


k som i kärlek - och här pratar vi inte bara månadens utan faktiskt århundradets kärlek - eller nå't. det är the one and only - mannen i mitt liv, min mikael, min mike. han som vaknar med ett stort leende varje morgon, han som varje dag året runt går ner och fixar frukost, tänder ljus och som står redo med kaffekoppen när jag kommer ner, sömnig och ojjandes över att det är så fasligt tidigt. som lyssnar på allt jag har att säga (och det är inte lite det) och som står där med sin stora mjuka famn när jag kommer hem från jobb och bara håller om och doftar trygghet och kärlek.
27 år sedan vi träffades, på ett diskotek i Malmö. och här pratar vi verkligen kärlek vid första ögonkastet, hollywoods bästa manusförfattare hade inte kunnat göra det bättre, vi såg varandra över folkhavet och han kom fram och sedan den kvällen har det varit vi, på det där fullständigt självklara viset som det är när man träffar sin själsfrände. 23 år som gifta, 2 fantastiska söner har vi och hela mitt liv kretsar runt dessa tre män. sönerna har jag bara till låns men mannen - ja han är min för evigt. länge leve kärleken.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig kärleksförklaring och fin fyra. Ryser lite av ert ögonblick. Kärleken är fantastisk!

    SvaraRadera
  2. Men herre gud, nu sitter jag här alldeles rörd och gråtig. Så fint du skriver, och vilken lycka att ha träffat sin själsfrände. Det har jag också och jag skulle inte kunna tänka mig en dag utan honom. Högt och lågt. Glatt och ledsamt. Allt ska man igenom tillsammans och ibland får man minsann växeldra, man kan inte alltid vara den i fokus. Heja er och heja 27 år som par. Heja heja!

    Pajen vill jag ha receptet på. Mums!

    Ha nu en fin dag finaste du!
    u.

    SvaraRadera