Visar inlägg med etikett berlin. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett berlin. Visa alla inlägg
berlin.
förra veckan tog maken och jag bilen till kastrup tillsammans med svåger och svägerska. 55 minuter senare landade vi på tegel flygplats i berlin. att äta och dricka gott, gå på julmarknad, shoppa och njuta var det vi hade planerat. och vi uppfyllde det med råge.
många julmarknader finns det och vi valde gendarmenmarkt. det var själva estetiken i de vita tälttaken med de gula stjärnorna och det vackra i att dessa tak omringades av de pampigaste byggnader [marknaden ligger mellan tyska och franska kyrkan] som fällde avgörandet. när några av byggnaderna dessutom var pyntade med en discokula eller två var det liksom kört. det är något speciellt med discokulor så är det bara.
att här dessutom fanns en kör som sjöng som himlens änglar gjorde inte saken sämre och vi tankade våra sinnen fulla av julkänslor och våra kroppar fulla av lumumba. jodå, vi skippade glühwein och körde på den gamla hederliga charterfavoriten varm lumumba. och det smakade såå gott, förmodligen för att det var ungefär 25 år sedan jag var på min senaste charterresa och lika länge sedan jag drack lumumba men även för att det gjorde sig att sippa spetsad pucko genom sugrör i trängseln där under de vita taken med de gula stjärnorna. kallt som tusan men varma inombords blev vi.
när vi sedan blev hungriga var lutter & wegner det självklara valet. österrikiska specialiteter i en fantastisk miljö. kändes som vi förflyttades till en stuga högt uppe i alperna. och där satt vi så några timmar. vi åt rösti med rökt lax, drack vin och öl och pratade om hur bra vi har det och det sköna i att få en extra dags helg.
och så här lunkade hela helgen på. fin samvaro, god mat och god dryck och att ha tre dagar som bara gick ut på att njuta.
och sedan var vi lagom hemma för att tända första ljuset.
månadens fyra - R.
vilken bra idé de här två har kommit på. för visst är det så att det är torka många gånger när man ska göra ett inlägg. mycket bra med ett färdigt koncept då. och mig passar det utmärkt att det bara är en gång i månaden - det borde till och med jag klara av *ler*.
ser fram emot att läsa alla andras 'månadens' - och du som känner för det 'häng på'. vad det hela går ut på och hur det funkar kan du läsa här eller här. nu kör vi!
vet inte om jag börjar från fel håll men jag kör R som i roligaste först. möjligt är att det ska tolkas som något roligt att tipsa andra om men denna gång kör jag roligaste som i roligaste för mig den gångna månaden. och då väljer jag äldste sonens 18-årsfest. vi valde att slå ihop det 'obligatoriska' släktkalaset med kompisfesten. gjorde det enkelt för oss med engångstallrikar och bestick (i trä förvisso - rekommenderas) bubbel och snittar och en litet mustasch-tema med mustascher på inbjudningskorten och på alla glas.
och det blev såå lyckat. hög stämning, rolig blandning på folk och så fantastiskt kul att se farmor sitta och snacka med sonens kompisar, mormor sippa vin tillsammans med våra grannar och de sista gästerna missade bussen hem och spenderade natten på sofforna. så man kan säga att festen slutade dagen efter den började på det bästa sätt. med sönerna, maken och övernattande kompisar vid frukostbordet mitt bland presentpapper, blommor och disk.
R som i resto. jag går nästan aldrig på restaurang här hemma, förmodligen inte oftare än varannan månad i alla fall. på lunchen kör jag rester på jobbet och middag lagar vi alltid hemma. men när jag reser blir det desto oftare. för några veckor sedan var vi i new york och då blev det en kombinerad lunch/middag på the smith. fantastisk mat som ju är det viktigaste såklart men även en fantastisk inredning. fransk-amerikanskt brasserie när det är som bäst. kaklade väggar och golv, blandat runda och fyrkantiga bord i mörkt trä med thonet-stolar och så bås däremellan. lite mässingsdetaljer, rustika servietter och bestick, vita tallrikar och generösa vinglas [just as i like it] samt trevlig serveringspersonal. kan inte bli bättre. maten var en blandning av skaldjur och 'casual' amerikansk mat. jag åt en lobster roll som var 'to die for' och maken och sönerna åt [såklart] diverse olika kötträtter. allt lika gott. the smith ligger på tre olika platser i new york, vi valde den vid lincoln center.
R som i resmål. oh lala, detta ska bli så kul att läsa hos alla andra. älskar ju, som ni kanske vet vid det här laget, att resa och jag ser verkligen fram emot många bra tips på både nya och gamla resmål. själv väljer jag den här månaden berlin. framförallt för att vi spenderade helgen där men även för att det är en av mina favoritplatser, en av de där storstäderna jag verkligen gillar och som jag återkommer till gång på gång. vackra, slitna, bedagade berlin. en världsstad i det ibland så stela, inskränkta tyskland. berlin som är så märkt av sin dystra historia men som samtidigt genomsyras av en framtidstro trots en ekonomi som inte är lysande och att det faktiskt bor för lite människor i staden för att det riktigt ska gå ihop. älskar blandningen av tjusiga varuhus och de lite ruffare kvarteren med de bästa restaurangerna och småbutikerna. att det går så snabbt att flyga hit, är så billigt att bo och äta och så enkelt att turista här gör det väldigt lätt att välja berlin.
R som i rosa. haha, för ett år sedan hade jag skrattat åt detta. vaddå rosa liksom. men idag kan jag inte annat än att gilla. rosa har seglat upp som en favoritfärg, helst i den där svaga, dimmiga lite skitiga nyansen. inser att den smugit sig på lite och när jag tittar mig runt ser jag att jo jag har ganska mycket rosa i mitt liv nu. senaste inköpet är sammetskuddarna (en liten strykning där kanske *hrmm*) och ringen. rosa med guld är en annan storfavorit och bara det att jag väljer något med guld säger allt om hur man kan ändra sig. men det tar vi en annan gång.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)








